Afgelopen december kondigde de NMBS na jaren van ontwikkelen het stopzetten van het DICE-project aan. Dit project had een nieuwe vertrekprocedure waarbij de laatste deur gesloten is tot doel.
Op korte termijn zal men wellicht evolueren naar een vertrekprocedure waarbij na het openen van de AVG het vertrek pas toegestaan is als alle deuren gesloten zijn. Hiervoor zijn geen technische aanpassingen nodig. Op middellange termijn zal men evolueren naar een systeem dat een communicatielijn vereist tussen de boordchef, de bestuurder en de EBP-post. Men bestudeert momenteel twee concepten.
Een digitale verbinding tussen boordchef en seinhuis in combinatie met de overbrengingsinstallatie eigen aan het materiaal. Bijvoorbeeld: De vertrektijd is aangebroken of verstreken. De boordchef sluit de deuren en controleert via een smartphone of het sein open staat. Is dit het geval, dan sluit hij de laatste deur en stuurt de toelating tot vertrek via de lamp deuren of de gong naar de bestuurder.
Alle communicatie tussen bestuurder, boordchef en seinhuis verloopt op digitale wijze. Bijvoorbeeld: De vertrektijd is aangebroken of verstreken. De boordchef sluit de deuren en controleert via een smartphone of het sein open staat. Is dit het geval, dan sluit hij de laatste deur en zendt de toelating tot vertrek met zijn smartphone naar de GSM-R van de bestuurder.
Wij herinneren eraan dat gelijkaardige oplossingen in het verleden reeds door onze organisatie werden gecommuniceerd naar de directie, maar nooit gehoor vonden.
Een reactie achterlaten op Soudant . J Reactie annuleren