Een groot deel van het NMBS-personeel moet omwille van de hitte momenteel werken in uiterst moeilijke omstandigheden. Er is een hitteplan, maar dit is ontoereikend om te garanderen dat iedereen altijd en conform de welzijnscodex op een veilige en gezonde manier z’n werk kan uitvoeren.
We ontvingen de afgelopen dagen verschillende berichten van treinbegeleiders die aangaven dat ze overmand dreigden te worden door de hitte, maar door DPD, CPC en/of RDV onder druk werden gezet om hun dienst verder te zetten of een trein te verzekeren, waarbij zelfs woorden als “dienstweigering” gevallen zijn.
We benadrukken dat het treinbegeleidingspersoneel een veiligheidsfunctie uitoefent. Diverse rapporten van destijds CPS en nu B-SW benadrukken de invloed van de hitte op onder meer de waakzaamheid, het reactievermogen en de memorisatie van het personeel in veiligheidsfuncties, en dit al bij veel lagere temperaturen dan de drempelwaardes in het huidige hitteplan.
Elke druk van DPD, RDV, CPC, de verdeler of wie dan ook op personeel in een veiligheidsfunctie is niet enkel ongeoorloofd en ongepast, maar een gevaar voor de exploitatieveiligheid. De treinbegeleider, en enkel en alleen de treinbegeleider, is in staat om te oordelen of hij zijn veiligheidsfunctie ook in alle veiligheid kan uitvoeren. Als een treinbegeleider (of bestuurder) in eer en geweten beslist dat hij zijn prestatie niet kan verderzetten of een trein niet in alle veiligheid kan verzekeren, dan heet dit geen “dienstweigering” maar “verantwoordelijkheid nemen”.
Tegenover sommige treinbegeleiders werd zelfs geïnsinueerd dat ze zich maar ziek tijdens dienst moeten melden “als ze het niet meer aan kunnen”. Dergelijke uitlatingen staan haaks op wat van een welzijnsbeleid verwacht mag worden. Het is niet de bedoeling dat het personeel door moet werken tot het punt waar ze er letterlijk ziek bij neervallen, maar dat dit net voorkomen wordt door preventieve maatregelen.
Wij komen vandaag nog tussen op directieniveau en overwegen ook een verzoek tot tussenkomst bij de FOD WASO als toezichthoudende overheid.

B-PT & B-TO dd. 21/01/2019.

B-PT & B-TO dd. 21/01/2019.

B-PT & B-TO dd. 21/01/2019.

Een reactie achterlaten op Kurt Reactie annuleren