• Staking 13 februari: standpunt OVS

    De drie vakbonden ACV, ABVV en ACLVB hebben opgeroepen tot een nationale staking op 13 februari, dit zowel in de private als de openbare sector.

    Volgens onze analyse heeft deze actie in eerste plaats het opvoeren van de druk op de gesprekspartners bij het sociaal overleg in de private sector tot doel, en wordt de openbare sector hoofdzakelijk betrokken om de impact van deze actie te maximaliseren.

    Het spoorpersoneel ziet haar statuut echter al jaar na jaar afgebouwd worden, en voelt zich vaak genegeerd in specifieke verzuchtingen zoals een dramatisch personeelstekort en de veiligheidsproblematiek. Velen onder hen voelen zich dan nu ook allerminst geroepen om deel te nemen aan een actie met een eisenpakket dat verder reikt dan de specifieke problemen van de spoorsector in het algemeen en hun eigen beroepscategorie in het bijzonder.

    Desalniettemin gelooft de OVS oprecht in solidariteit tussen de sectoren. Er is immers een wisselwerking tussen de loon- en arbeidsvoorwaarden in de private en die in de openbare sector, waarbij een verbetering in de ene sector als hefboom gebruikt kan worden om ook in de andere sector een verbetering af te dwingen. Om deze reden heeft het directiecomité van de OVS besloten haar steun voor deze actie uit te spreken. Leden die willen deelnemen en die in het kader van de minimumdienstverlening een intentie tot staking kenbaar hebben gemaakt, worden gedekt door de aanzegging van de andere bonden.

    We hopen dat men ditmaal de eisen die betrekking hebben op het spoorpersoneel niet verloren zal laten gaan in de bredere algemene eisenbundel, en dat naar de toekomst toe een breed gedragen verzet tegen de sociale afbraak en de besparingsdrang bij de spoorwegen gevoerd kan worden, over de vakbondsgrenzen heen.

  • SYNDICALE BIJDRAGE 2019

    Vanaf januari 2019 zal de maandelijkse syndicale bijdrage 14 euro bedragen. Ook de jaarlijkse syndicale premie wordt verhoogd tot 125 euro. De bijdrage van de gepensioneerden blijft ongewijzigd.

    Netto betaalt iemand die een volledig jaar aangesloten is geweest, dus 3,58 euro per maand voor zijn lidmaatschap van OVS. Dit lidgeld wordt gebruikt om de vakbondswerking mee te financieren, eventuele rechtszaken mee te betalen en een stakingsvergoeding uit te betalen bij door de OVS erkende acties.

    Mogen we vragen aan leden die betalen via een bestendige opdracht of overschrijving van de aanpassing naar 14 euro per maand door te voeren?

    Leden die per domiciliëring betalen hoeven niets te ondernemen.

  • BELANGRIJKE WIJZIGING: ARBEIDSONGESCHIKTHEID

    01-01-2019 : EINDE VAN DE CONTROLES IN DE MEDISCHE CENTRA

    Vanaf 1 januari 2019 verandert de reglementering omtrent de medische controles. Wat betreft gevallen van arbeidsongeschiktheid door ziekte of privé-ongevallen zullen er minder, maar wel meer doelgerichte controles uitgevoerd worden in uw woonplaats.

    GEEN VERPLAATSING MEER NAAR EEN GENEESKUNDIG CENTRUM

    Je moet je niet meer naar een Geneeskundig Centrum begeven in geval van arbeidsongeschiktheid, ongeacht of de woning mag verlaten of niet! 
    MINDER CONTROLES Ten einde het accent te leggen op een afwezigheidspolitiek die gebaseerd is op preventie, werd beslist om het aantal medische controles te verminderen. In geval de woonst verlaten mag worden tijdens de periode van arbeidsongeschiktheid, word je ingelicht door je LBP indien je je voor controle beschikbaar moet houden.

    HET MEDISCH CERTIFICAAT (FORMULIER A111) PER MAIL

    Het medisch certificaat van arbeidsongeschiktheid (formulier A111) dient zo snel mogelijk aan het Geneeskundig Centrum waarvan je afhangt gezonden worden, zodat het daar binnen de 48 uur na het doktersbezoek aankomt. Je mag het ook inscannen of fotograferen en het per mail versturen. Het origineel formulier dient gedurende één jaar bewaard te worden.

    Antwerpen
    20-04 H-HR.44A
    De Keyserlei 58-60 bus 47-48 
    2018 Antwerpen
    tel. 03/204.28.80
    int. 921/28 80
    healthcentre.antwerpen@hr-rail.be
    Brussel
    10-05 H-HR.44B 
    Rue de France 85 
    1060 Brussel
    tel. 02/224.63.10
    int. 911/46 310
    healthcentre.brussel@hr-rail.be
    Charleroi
    60-03 H-HR.44C
    Quai de la Gare du Sud, 1 
    6000 Charleroi
    tel. 071/60.24.85
    int. 971/24 85
    healthcentre.charleroi@hr-rail.be
    Gent
    90-01 H-HR.4G
    Koningin Maria Hendrikaplein 1
    9000 Gent
    tel. 09/241.25.80
    int. 991/25 80
    healthcentre.gent@hr-rail.be
    Luik
    40-03 H-HR.44L
    Rue du Plan Incliné, 145 
    4000 Liège
    tel. 04/241.20.81
    int. 941/20 81
    healthcentre.liege@hr-rail.be
    Bergen
    70-03 H-HR.44CM
    Boulevard Charles Quint, 29 
    7000 Mons
    tel. 065/58.24.81
    int. 981/24 81
    healthcentre.mons@hr-rail.be
    Namen
    50-03 H-HR.44LN
    Rue Léanne, 15 
    5000 Namur
    tel. 081/25.24.85
    int. 961/24 85
    healthcentre.namur@hr-rail.be

    AFWEZIGHEDEN VAN MEER DAN 30 DAGEN 
    Als de arbeidsongeschiktheid meer dan 30 dagen bedraagt en de woonst verlaten mag worden, kun je verzocht worden je ter controle naar een door het Geneeskundig Centrum opgegeven adres te begeven.

    WAT TE DOEN IN GEVAL VAN ARBEIDSONGESCHIKTHEID? 

    1. Contacteer steeds eerst je LBP en directe chef om ze over je afwezigheid in te lichten.2. Raadpleeg daarna je geneesheer, vul het identificatiegedeelte van je medisch certificaat/formulier A111 in en laat je geneesheer het andere deel invullen. Licht je onmiddellijke chef en LBP in over de duur van de afwezigheid, de plaats waar je tijdens de ziekte zult verblijven en of het verlaten van de woonst al dan niet toegestaan is.

    • Als je de woonst mag verlaten, zal je LBP je direct inlichten als een medische controle door een controlearts van Securex zal plaatsvinden. Je moet je voor deze controle beschikbaar houden op je thuisadres of het verblijfsadres dat je aan je LBP hebt opgegeven, en dit tijdens de eerste drie dagen van je arbeidsongeschiktheid tussen 13u en 17u. Eenmaal de controle is uitgevoerd, dien je je niet langer ter beschikking te houden. 
    • Als je de woonst niet mag verlaten, zul je op voorhand niet door je LBP ingelicht worden of er al dan niet een controle zal plaatsvinden. Je dient dus de hele periode van arbeidsongeschiktheid op je thuisadres of het verblijfsadres dat je aan je LBP hebt opgegeven beschikbaar te zijn voor de controlearts van Securex. Dergelijke controle kan alle dagen plaatshebben, weekends en feestdagen inbegrepen, en dit tussen 07u en 20u.  Ook na een eventuele controle, dien je je aan het verbod om de woonst te verlaten, te houden. 
    • Als je afwezig bent tijdens een medische controle, zal de controlearts een oproeping in je brievenbus achterlaten om je aan te bieden voor een nieuwe controle. In geval van afwezigheid zal je eveneens de kosten voor de gemiste consultatie moeten betalen.
  • Instructie Namen schort opleidingen op.

    In het verleden werd er door het besturingspersoneel reeds verscheidene malen aan de alarmbel getrokken over de eindeloze opeenvolging van wijzigingen aan de reglementering, de soms moeilijk begrijpbare, haast juridische verwoording van sommige reglementen en artikels die vatbaar zijn voor interpretatie. Denken we maar aan de actiegroep HaLT, of recenter de werkgroepen HLT met gewone treinbestuurders die in het kader van de ‘herwaardering’ werden voorgesteld.

    Voor de instructeurs van Namen, Ronet en Ottignies is de maat nu vol. Ze stellen dat de reglementering onder meer slecht geschreven en moeilijk te begrijpen is, en te veranderlijk. Daarnaast klagen ze een gebrek aan dialoog en een gebrek aan ondersteuning bij opleiding aan, en vinden ze dat er te weinig tijd is om opleidingen grondig voor te bereiden.

    Eén en ander resulteert volgens hen in slecht opgeleide treinbestuurders, wat weerslag heeft op de veiligheid op het spoornetwerk. Uit onvrede met deze toestand hebben ze besloten om tot nader order alle opleidingen op te schorten. Ze benadrukken dat dit geen staking is, maar een noodkreet. Op korte termijn dienen maatregelen genomen te worden zodat de treinbestuurders op een correcte wijze opgeleid en ondersteund kunnen worden bij de uitvoering van hun taken.

    Het verheugt de OVS in elk geval dat er nu ook vanuit instructie een niet mis te verstaan signaal gegeven wordt dat de huidige toestand onhoudbaar is en impact heeft op de veiligheid. We hopen dat deze boodschap ook in Brussel ter harte genomen zal worden.

  • Mag de treinbegeleider ook eens thuis zijn?

    Het tekort aan treinbegeleiders bij de NMBS heeft zodanige proporties aangenomen dat veel collega’s momenteel bereid zijn tot actie of er zelfs over denken het bedrijf te verlaten. Verlof krijgen is steeds een uitdaging. In sommige depots is er maar net genoeg personeel om de voorziene prestaties uit te voeren, maar geen enkele reserve mocht iemand uitvallen wegens ziekte of ongeval. Het afschaffen van controlediensten, zo belangrijk in de strijd tegen agressie, is schering en inslag. Het is vaak dankzij de welwillendheid van het personeel onderling, diensten worden verschoven en intervallen ingekort, dat er nog verlof gegeven kan worden.

    De treinen moeten en zullen echter blijven rijden. Treinen afschaffen wegens personeelsgebrek gebeurt niet, waardoor het begeleidingspersoneel kind van de rekening wordt van een falend aanwervingsbeleid. Sterker nog, hoewel het personeelstekort al jaren aansleept, werd recent het aantal te verzekeren treinen in het vervoersplan nog maar eens verhoogd, zonder dat hiervoor personeel beschikbaar was. De treinbegeleiders zijn deze situatie dan ook terecht meer dan beu. De work-lifebalans is volledig zoek.

    De directie erkent het probleem, maar lijkt niet in staat om concrete oplossingen aan te reiken. Hoewel het aanwervingsbudget volgend jaar hoger zou zijn dan ooit, weigert men naar de grond van het probleem te kijken. Volgende oorzaken, die door een verhoogd aanwervingsbudget niet of onvoldoende worden aangepakt, liggen volgens onze analyse aan de grond van het personeelsgebrek:

    Het personeelstekort zelf: een goede work-lifebalans staat hoog op het verlanglijstje van mensen die op zoek zijn naar een (nieuwe) job. Zolang de NMBS deze niet kan bieden, mede door het huidige personeelstekort, zal het moeilijk blijven om voldoende gemotiveerde kandidaten aan te trekken. Dat deze balans momenteel als negatief ervaren wordt, is ook één van de redenen dat momenteel een ongezien hoog aantal collega’s andere professionele oorden opzoeken.

    Afbraak van een aantal belangrijke voordelen: Het aantal rust- en compensatiedagen werd verminderd (wat alweer een negatieve invloed heeft op de work-lifebalans). De medische herklassering, die veel zekerheid gaf in een beroep dat zware lichamelijke eisen stelt, werd in het nadeel van het personeel gewijzigd. Er is geen sprake meer van een vaste benoeming na het bevredigd beëindigen van de stageperiode. En tenslotte worden ook nog eens de pensioenvoorwaarden aanzienlijk aangescherpt.

    De One Man Car: Het spook van de OMC blijft de kop opsteken. Niet alleen in de pers, maar ook in de verslagen van diverse comités. Ondanks de ontkenning van mevrouw Dutordoir dat deze onder haar beleid zeker niet ingevoerd zal worden, ontstaat hierdoor de perceptie dat het beroep van treinbegeleider een beroep zonder toekomst zou zijn.

    Volgens de OVS zijn er wel oplossingen om op relatief korte termijn het personeel terug gemotiveerd te krijgen en zo de personeelsvlucht een halt toe te roepen, en om makkelijker nieuwe collega’s aan te trekken. Veel van deze oplossingen zijn tot op heden echter een taboe gebleken voor de directie.

    • Schaf treinen af in plaats van personeel verlof te weigeren. Een minimaal aantal personen zou steeds verlof moeten kunnen krijgen, ongeacht het aantal zieken, gekwetsten of vrijgestelden. Een minimaal gegarandeerd verlof van 20% van het totale voorziene kader zou perfect mogelijk moeten zijn.
    • ARPS Bundel 542 voorziet één lange gegarandeerde verlofperiode van 7 dagen per jaar. Deze hoeft niet eens in een verlofperiode te vallen, wat vaak onoverkomelijke problemen oplevert met de vakantieperiodes van kinderen en partners. Een minimum van twee weken gegarandeerd verlof in één van de vakantieperiodes (Paasvakantie, Zomervakantie, Kerstvakantie) moet kunnen worden gegarandeerd.
    • Zolang het personeelstekort precair blijft, dient een maximum aan overkoepelend personeel ingezet te worden op de treinen. Niet om een paar treinen te verzekeren, maar om volledige diensten over te nemen. Het effectief operationeel personeel kan hierdoor even ontlast worden en de hoognodige rust vinden.
    • De aanwerving van treinwachters. Wachters komen niet tussen in de veiligheidsgerelateerde taken van een treinbegeleider, maar staan hem bij in zijn controlerende en commerciële taak. Hierdoor kunnen de diplomavereisten lager liggen. Wachters kunnen een treinbegeleider vergezellen als controlebediende, waardoor voor deze taak geen treinbegeleider ingezet moeten worden.

    Tenslotte wijzen we er nogmaals op dat het treinpersoneel er in de reizigersenquêtes steevast hoog gewaardeerd wordt. Mocht binnen de NMBS dezelfde waardering aan de dag gelegd worden en mochten bepaalde taboes worden doorbroken, dan zou ook het treinbegeleidingspersoneel van tijd tot tijd kunnen genieten van enkele zuurverdiende dagen rust. Een uitgeruste werknemer, die zich gewaardeerd voelt, kan zich ook beter inzetten voor de maatschappij.

  • Viaduct Gentbrugge: gevaar voor spoorverkeer?

    Er was de afgelopen weken heel wat te doen over de veiligheid van het viaduct van de E17 in Gentbrugge, dat zwaar door betonrot blijkt te zijn aangetast. Verschillende bussen en wagens werden reeds beschadigd door vallende brokstukken. Uit veiligheidsoverwegingen is de parking onder het viaduct niet meer toegankelijk, en werden netten aangebracht om voetgangers en fietsers te beschermen tegen vallende betonbrokken.

    Aangezien ook spoorlijn 58 onder dit viaduct doorloopt, stelden we ons vragen bij de veiligheid van zowel het spoorverkeer als van het personeel dat werkzaamheden aan de sporen of bovenleiding onder de brug moet uitvoeren. We lieten deze vragen voorleggen aan de bevoegde instanties, en mochten volgend antwoord ontvangen:

    “Na deze melding met jullie bezorgdheid hebben we contact opgenomen met AWV die de beheerder is van het viaduct van de E17 in Gentbrugge. In tegenstelling tot de overspanning van de weg, bestaat de overspanning van de L58 uit geprefabriceerde balken van voorgespannen beton. Aan dit deel van de constructie zijn er geen vallende brokstukken. Er zijn op dit ogenblik geen bijkomende maatregelen te nemen.”

    Op dit moment zijn er volgens het Agentschap Wegen en Verkeer geen extra maatregelen nodig om de veiligheid van het spoorverkeer en -personeel te garanderen. Toch vragen we onze leden om ter plaatse extra waakzaam te zijn en elke onregelmatigheid onmiddellijk te melden.

    Een grondige renovatie van het viaduct staat gepland voor 2020.


  • SOCIALE VERKIEZINGEN – RESULTATEN

    De Onafhankelijke Vakbond voor Spoorwegpersoneel heeft 21 effectieve en 21 plaatsvervangende mandaten binnengehaald om het personeel te vertegenwoordigen in de organen die opengesteld werden voor de syndicale verkiezingen. We wensen al onze nieuwe mandatarissen te feliciteren met het behaalde resultaat. 

    Dit resultaat bevestigt onweerlegbaar dat de OVS de derde syndicale kracht binnen de Belgische Spoorwegen vormt. Door de stemmen van de drie bedrijfscomités samen te voegen, blijkt dat onze organisatie bijna 8% van de stemmen behaalde!

    De OVS bedankt alle kiezers die haar hun vertrouwen hebben geschonken, evenals alle militanten die talloze uren van hun vrije tijd hebben opgeofferd om de waarden van OVS uit te dragen.
    Het wetgevend parcours « sociale verkiezingen en stakingsrecht ».Met het koninklijk besluit van 3 augustus 2016 en zijn artikel 112, voegde de wetgever een artikel 114/1 in in de wet van 23 juli 1926 betreffende de NMBS en het personeel van de Belgische Spoorwegen, hetwelk de organisatie van sociale verkiezingen vooropstelt en de regels betreffende het indienen van stakingsaanzeggingen aanpast.

    De regering oordeelde dat enkel de vakbonden (ACOD Spoor – ACV Transcom – VSOA Spoor) geaffilieerd aan een interprofessionele organisatie die zetelt in de Nationale Arbeidsraad zouden mogen deelnemen aan de sociale verkiezingen en een stakingsaanzegging zouden mogen indienen. Door deze wetswijziging dacht een meerderheid van de regering het onafhankelijk syndicalisme uit te sluiten en de sociale dialoog te beperken tot de drie “representatieve” vakorganisaties. In december 2016 legde de OVS een schorsings- en annuleringsverzoek neer voor het Grondwettelijk Hof tegen deze discriminerende maatregelen.

    Volledig in lijn met de schorsing van mei 2017 vernietigde het Grondwettelijk Hof op 26 juli 2017 de bepalingen uit de zogenaamde “Wet Bellot” die de OVS beletten om stakingsaanzeggingen neer te leggen en kandidaten voor te dragen voor de sociale verkiezingen. We moesten echter wachten tot 22 maart vooraleer de wet in die zin gewijzigd werd dat onze rechten werden hersteld.

    Ondanks een zeer korte voorbereidingstijd, ondanks een totaal gebrek aan middelen ons ter beschikking gesteld door de Belgische Spoorwegen om de sociale verkiezingen voor te bereiden, heeft de Onafhankelijke Vakbond voor Spoorwegpersoneel een reële representativiteit aangetoond!

    Onderstaand de tabellen met de organen waarin OVS-vertegenwoordigers voor een periode van zes jaar zullen zetelen.

    BCPBW NMBS – CE PPT SNCB

    GPC NW

    GPC NO

    CPR SO 

    CPBW B-TR TREIBEGELEIDER NO

    CPBW B-TR TREIBEGELEIDER NW

    CPPT B-TR ACCOMPAGNATEUR TRAIN SO

    CPBW B-TR TRACTIE NO

    CPBW B-TR TRACTIE NW

    CPBW B-TR TRACTIE CENTRUM – CPPT TRACTION CENTRE

    CPPT TRACTION SO

    CPPT I-TMS SO

  • OVS pleit voor asbestvrije treinen!

    Er was de laatste dagen heel wat commotie omtrent de asbest die werd aangetroffen in twee motorstellen van het type ‘Sprinter’. Omdat wij momenteel nog niet in de mogelijkheid zijn om dit aan te kaarten op de gebruikelijke comités, en omdat het samenroepen van dergelijk comité niet kan met de spoedeisendheid die deze zaak vereist, hebben wij vandaag zelf uitgebreid contact gehad met zowel de preventieadviseur als de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.

    Deze gesprekken hebben er ons van overtuigd dat er geen gevaar is geweest voor de gezondheid van het personeel, en dat het risico op een afdoende manier werd opgevolgd. Wij hebben geen reden om aan de juistheid van deze toelichting te twijfelen. De preventieadviseur kan immers persoonlijk strafrechtelijk verantwoordelijk gesteld worden voor fouten die hij tijdens de uitoefening van zijn functie zou maken, en geniet van een hoge mate van onafhankelijkheid. De preventieadviseur die het chroom-6-dossier in Gentbrugge opvolgde, zal hierover bijvoorbeeld tekst en uitleg moeten komen geven voor de rechtbank.

    Wel betreuren wij dat de NMBS hierover niet eerder eerlijk, duidelijk en open gecommuniceerd heeft. Nu is de geruchtenmolen snel beginnen draaien wat geleid heeft tot nodeloze ongerustheid bij het betrokken personeel.

    Een korte samenvatting van het relaas van de preventieadviseur:

    • Bij de vernieuwing van de motorstellen van het type MR80 (Break) en MR75 (vierledig stel) werd alle asbest verwijderd. In het lastenboek voor de vernieuwing van de Sprinters was geen asbestverwijdering opgenomen. Echter, wanneer men bij de modernisering geconfronteerd werd met asbesthoudend materiaal in slechte staat, of wanneer er gewerkt moest worden aan asbesthoudend materiaal, werd dit systematisch vervangen door een niet-asbesthoudend alternatief. Dit gebeurde door gespecialiseerd personeel in aparte ruimtes.
    • Al het asbest dat zich nog in motorstellen bevindt, is van het gebonden type. Zolang hier niet aan gewerkt wordt, is er in principe geen risico op het vrijkomen van ongebonden asbestvezels die kunnen worden ingeademd. In geen enkel luchtstaal werden dergelijke vezels aangetroffen.
    • Een treinbestuurder die zijn depannageboek volgt kan NIET in contact komen met ongebonden asbest. Een zekering vervangen of depannages toepassen in de hoogspanningskast houdt geen risico in. Ook de technische ruimtes in de Sprinter waar asbest werd aangetroffen, zijn niet toegankelijk voor het treinpersoneel.
    • De preventieadviseur houdt een inventaris bij van elk stel dat asbest bevat. Op deze manier is ook het personeel in de onderhoudswerkplaatsen perfect op de hoogte van waar ze asbest kunnen aantreffen, en kan zo indien nodig voorzorgsmaatregelen treffen.
    • De tests op de aanwezigheid van asbest gebeuren op zeer regelmatige basis door een externe, gespecialiseerd firma. Ook op o.a. de HLE 27 gebeuren dergelijke testen.
    • Wanneer een stel verschroot wordt, moet eerst het asbest worden verwijderd. Dit gebeurt ofwel door het bedrijf dat het stel verschroot op kosten van de NMBS, of door de werkplaatsen zelf, alweer met inachtneming van de nodige veiligheidsvoorschriften.

    We zullen zo snel mogelijk met de preventiediensten rond de tafel zitten om het asbestregister in te kijken. Ook moet er duidelijkheid komen over de vraag of er mogelijk vroeger, voordat men systematisch testte op de aanwezigheid van asbest, wel personeel in aanraking is gekomen met ongebonden asbest.

    We zijn van mening dat de NMBS zo snel mogelijk en in de mate van het mogelijke al het asbest dient te verwijderen uit het rollend materiaal. Minstens voor de Sprinters bestaat er een asbestvrij alternatief. Het is voor ons onbegrijpelijk dat al het asbest niet meteen bij de renovatie werd verwijderd. Hierdoor wordt tevens het risico beperkt dat bij een ongeval of incident asbeststof zou vrijkomen.

    Tenslotte wees de FOD Waso ons op de mogelijkheid voor werknemers die tijdens hun werkzaamheden in aanraking komen met asbest, om zich te laten inschrijven in het asbestregister. Indien er ooit een besmetting wordt geconstateerd, dan kan dat mogelijk erkend worden als beroepsziekte. We zullen onderzoeken voor welk personeel dit nu reeds gebeurt, en of dit al dan niet mogelijk zou zijn voor het besturings- en begeleidingspersoneel.

    De OVS blijft deze zaak in elk geval opvolgen.

  • Treinpersoneel blootgesteld aan asbest?

    Eerder deze week werden twee motorstellen van het type ‘Sprinter ’aan de kant gezet omdat er bij een controle asbestvezels werden aangetroffen. Het is ons niet duidelijk of dit gebeurde na een routineonderzoek of een gerichte controle.

    Volgens de NMBS werd het asbest aangetroffen in twee van de twintig geteste motorstellen, en dit in een technische ruimte die niet toegankelijk is voor de reiziger. Nog volgens de NMBS bleek uit latere testen dat het asbest niet aanwezig was het ventilatiesysteem. Luchtstalen uit beide stellen testten negatief op asbest.

    Vanuit het oogpunt van het personeel werpt deze verklaring en de manier waarop de NMBS deze toestand minimaliseert de nodige vragen op. Blootstelling aan asbest kan immers een grote impact op de gezondheid en dus ook de levenskwaliteit en -verwachting hebben. Van de NMBS mocht dan ook de grootste zorgvuldigheid verwacht worden.

    Waarom werd de hele Sprintervloot niet aan de kant gehouden in afwachting van meer duidelijkheid omtrent de aanwezigheid van asbest, in plaats van het personeel en de reiziger mogelijk bloot te stellen aan de kankerverwekkende stof? Waarom rijden er nog steeds een dertigtal niet-onderzochte Sprinters rond? Welke garantie kan op dit ogenblik geboden worden dat deze stellen asbestvezelvrij zijn?

    In welke technische ruimtes werd asbest aangetroffen? Zijn deze ruimtes toegankelijk voor technisch personeel in het kader van depannage- of herstellings- en onderhoudswerken? Zijn zij bij deze werken mogelijk blootgesteld aan asbestvezels? Zo ja, is het dan zinvol om al het personeel dat ooit aan, met of in deze stellen gewerkt heeft preventief te testen?

    Werden de testen op de aanwezigheid van asbest in de lucht uitgevoerd op stellen in de bundel, of op stellen in bedrijf, met de ventilatie en verwarming in dienst?

    Waarom werd de mogelijke aanwezigheid van asbest na de eerste positieve testen niet onmiddellijk naar het personeel toe gecommuniceerd?Het heeft er nu alle schijn naar dat de NMBS deze affaire in de doofpot trachtte te steken.

    Met welke frequentie worden de Sprinters, en andere motorstellen die ook nog asbest bevatten, getest op de aanwezigheid van ongebonden asbest? Bestaat er een risico op besmetting tussen deze controles?

    De OVS eist duidelijkheid en totale openheid van de betrokken directies. We kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat de regelmaat van het verkeer primeert op het welzijn van het personeel. Dit is het zoveelste incident op korte tijd waarbij personeel mogelijk blootgesteld werd aan schadelijke stoffen. Bij het afschuren van de MR-75 motorstellen werd tussen 2014 en 2106 werkplaatspersoneel in Gentbrugge blootgesteld aan het kankerverwekkende chroom-6. Eerder dit jaar raakte bekend dat NMBS-personeel jarenlang zonder beschermende maatregelen werkzaamheden heeft verricht aan goederenwagons met asbesthoudende verf.

  • Syndicale verkiezingen: eerste resultaten bekend!

    Persbericht: Syndicale verkiezingen

    De algemene resultaten van sociale verkiezingen zijn bekend.

    Ondanks een totaal gebrek aan vrijgesteld personeel en materiële en financiële middelen om de verkiezingscampagne voor te bereiden, wordt de OVS de derde vakbond na ACOD Spoor en ACV Transcom.

    De OVS verwelkomt deze uitslag en is zeer tevreden over het resultaat dat behaald werd bij deze eerste sociale verkiezingen die binnen de Belgische Spoorwegen werden georganiseerd.

    Onze kleine vakbond, zoals minister Bellot en de spoorwegautoriteiten ons maar al te graag noemen, overtreft daarmee ruimschoots het resultaat van het liberale VSOA, dat als ‘representatieve organisatie’ maar 7 mandaten uit de brand wist te slepen. De OVS behaalde 21 mandaten.

    We hopen dat de verschillende autoriteiten met deze nieuwe situatie rekening zullen houden, en de OVS de legitimiteit geven die het verdient.

    Luc Michel,

    Voorzitter OVS.