• Sociaal overleg is maar zo sterk als het aantal mensen dat aan de poort staat te roepen.

    Hoe oprecht zijn de intenties van de directie om het beroep van treinbestuurder te herwaarderen? Nog terwijl men aan de voordeur met grote woorden sprak over een herwaardering van de treinbestuurders, werden door de directie plannen gesmeed om langs de achterpoort in stilte een groot deel van de verworven rechten van het personeel af te nemen. De medische ongeschiktheid werd in negatieve zin hervormd, de professionele ongeschiktheid is op het toneel verschenen en de vastheid van betrekking voor nieuw aangeworven personeel werd in alle stilte afgevoerd.

    De invloed van deze hervormingen is het grootst voor het personeel dat een veiligheidsfunctie uitoefent, en voor wie de geestelijke en lichamelijke gezondheid van het grootste belang is om deze functie te kunnen blijven uitoefenen.

    Deze manier van handelen heeft veel treinbestuurders terecht zeer boos gemaakt. Men stelt een kleine financiële tegemoetkoming in het vooruitzicht, maar koppelt er meteen een productiviteitsverhoging aan en neemt ondertussen een groot deel van de bescherming die iemand geniet wanneer hij zijn beroep lichamelijk niet meer aankan af. En laten we niet vergeten dat door het verhogen van de pensioenleeftijd veel treinbestuurders in deze situatie gaan komen. Wie betaalt deze herwaardering eigenlijk? Gaan we te ver als we stellen dat de herwaardering van de bestuurders gedeeltelijk betaald wordt door de collega’s die niet het geluk hebben in goede gezondheid de pensioengerechtigde leeftijd te halen?

    De directie voelt zich gesterkt omdat ze veel van deze maatregelen zonder slag of stoot eenzijdig kon doordrukken, waardoor haar vastberadenheid om in de toekomst nog meer sociale verworvenheden in te perken enkel maar toegenomen is. Deze tendens kan enkel maar gekeerd worden door een breed gedragen krachtsverhouding. De herwaardering van de treinbestuurders kan perfect gekaderd worden binnen deze krachtsverhouding. Wanneer werknemers voelen dat er voor de specifieke eisen van hun beroepscategorie wordt gevochten (loon, welzijn…), dan zullen zij ook inzicht krijgen in het breder kader (bescherming, statuut, pensioen…) van de sociale strijd.

    Het verleden heeft de OVS geleerd dat het overlegmodel maar zo sterk is als het aantal mensen dat aan de poort staan te roepen. Dat draait niet om ledenaantallen of syndicale kleuren, maar om het aantal collega’s die samen een lijn trekken die niet overschreden zal worden. OVS schept het kader waarin actie gevoerd kan worden, maar het succes ervan hangt enkel en alleen af van de strijdbaarheid van het besturingspersoneel.

  • Veelgestelde vragen over de staking

    In het kader van de herwaardering van de treinbestuurders, heeft OVS een stakingsaanzegging ingediend voor het besturingspersoneel. Deze zal aanvangen op 10 juli 03:00 en duren tot 12 juli 03:00. In dit artikel beantwoorden we een aantal van de meestgestelde vragen omtrent de staking en de minimumdienstverlening.

    Moet ik aangesloten zijn bij de OVS om te kunnen deelnemen aan de stakingsactie?

    Neen. Alle treinbestuurders (en hun omkaderingspersoneel) tewerkgesteld door HR-Rail kunnen deelnemen aan de actie, ongeacht de syndicale organisatie waarbij ze zijn aangesloten.

    Waarom worden geen andere personeelscategorieën bij deze actie betrokken?

    We zijn er ons van bewust dat er ook veel terechte ontevredenheid is bij andere personeelscategorieën, zoals het treinbegeleidingspersoneel en het personeel op de blokposten. De procedure zoals die tot op dit ogenblik gevoerd is, laat echter niet toe dat we deze categorieën betrekken bij de stakingsaanzegging. Aangezien de directie er een gewoonte van maakt om aanzeggingen om de meest absurde redenen te weigeren, kunnen we ons op dit vlak momenteel geen risico’s veroorloven. OVS is en blijft echter een organisatie die opkomt voor de rechten en belangen van al het spoorwegpersoneel. Ook voor de andere beroepen binnen de spoorwegen zal ten gepaste tijde actie worden ondernomen.

    Hoe maak ik mijn intentie kenbaar?

    Ten laatste acht dagen voor de eerste stakingsdag zal je een e-mail krijgen op je IDA. Ten laatste 72 uur op voorhand dien je via de link in deze mail je intentie kenbaar te maken. Opgelet, je moet dus niet enkel reageren als je staakt. Ook als je niet wil staken moet je dit te kennen geven.

    Wat als ik geen intentie kenbaar maak?

    Als je zonder behoorlijk bewezen reden (overmacht, ziekte, afwezigheid,…) geen intentieverklaring aflegt binnen de voorziene termijn, of je intentie niet naleeft, stel je je bloot aan sancties.

    Kan ik mijn intentie nog wijzigen?

    In geval van een staking van één dag kun je tot 72 uur voor de aanvang van de staking je intentie nog wijzigen.

    Bij een meerdaagse staking kun je voor de eerste stakingsdag je intentie tot 72 uur voor de aanvang ervan nog wijzigen. Voor elke volgende stakingsdag kun je tot ten laatste 48 uur voor de aanvang ervan je intentie wijzigen in ‘werken’, en tot 72 uur voor aanvang kun je je intentie wijzigen in ‘staken’.

    Wat als ik niet in staat ben een intentieverklaring af te leggen?

    Volgens de omzendbrief omtrent de minimale dienstverlening ben je in geval van een door de onmiddellijke chef geverifieerde reden zoals overmacht of de volledige en gerechtvaardigde afwezigheid (ziekte, vakantie,…) tussen de stakingsaanzegging en de laatste dag waarop de intentie kenbaar gemaakt kan worden, vrijgesteld van de verplichting je intentie te verklaren.

    Op het ogenblik dat een aanzegging wordt ingediend, wordt deze niet onmiddellijk publiek gemaakt en is het bovendien niet onmiddellijk mogelijk om een intentie kenbaar te maken. Bovenstaande regel heeft volgens ons dan ook enkel betrekking op de periode tussen ‘het kenbaar maken van de stakingsaanzegging en de mogelijkheid om een stakingsintentie te uiten’ en de laatste dag waarop de intentie kenbaar gemaakt kan worden. Ben je dus gewettigd afwezig in de gehele periode tussen het ontvangen van de mail met de link om je intentie kenbaar te maken en 72 uur voor de aanvang van de staking, dan dien je je intentie NIET kenbaar te maken.

    Je kan en mag dus zonder je intentie te hebben meegedeeld, deelnemen aan de staking. Als men je tijdens je afwezigheid thuis zou contacteren, dan dien je NIET te antwoorden op de vraag of je al dan niet gaat staken. De voorgeschreven manier is via de link die je per email gekregen hebt, en die enkel werkt op het NMBS-netwerk.

    Welke dienst moet ik uitvoeren als ik aangeef te willen werken? 

    Hoewel het ter discussie staat of dit reglementair kan en mag, moet je ervan uitgaan dat je voor de duur van de staking effectief buiten reeks geplaatst wordt en wellicht aangepaste diensten zal moeten uitvoeren, al dan niet met andere begin -en einduren. Alle bepalingen van bundel 541 omtrent de opeenvolging van diensten en intervallen moeten ten alle tijde gerespecteerd worden. Een dienst mag nooit langer zijn dan negen uur!

    Kan ik verplicht worden om een dienst uit te voeren als ik aangegeven heb te willen staken?

    Neen, er kan geen personeel opgevorderd worden.

    Ik heb een cx/rx in de reeks. Moet ik aangeven of ik staak?

    Neen, je komt echter ook niet in de statistieken van de stakers.

    Kan de directie me oproepen voor de minimumdienstverlening bij een cx/rx in de reeks?

    Neen , dit kan niet. Korte termijnverlof kan dan weer wel ingetrokken worden onder bepaalde voorwaarden.

    Ik sta buiten reeks. Kan ik dan ook staken?

    Natuurlijk , je moet in principe enkel je intentie kenbaar maken als je ingepland bent, maar in de buiten reeks kan dat zelfs nog tijdens je laatste dienst gewijzigd worden. Dus bij buiten reeks dien je altijd je intentie kenbaar te maken. Maar ook hier kan de diensttabel er toch ervoor kiezen om je thuis te zetten met een cx/rx.

    Wat betekent dit voor mijn loon?

    Er zal een speciale code “staking erkende actie” op je loonbrief verschijnen. Ongeacht de duur van je voorziene prestatie, zal er ook acht uur van je basiswedde worden afgetrokken. Acht maal je uurloon (dit vind je makkelijk terug onder de post ’toeslag zondaguren’) zal voor de meeste treinbestuurders een bedrag vertegenwoordigen van ongeveer 130 tot 140 euro bruto, oftewel ongeveer 70 euro netto per stakingsdag.

  • Stakingsaanzegging voor het treinbesturingspersoneel

    Op de verzoeningsvergadering die in het kader van de alarmbelprocedure werd gehouden op 19 juni 2018, werd geen gevolg gegeven aan de eisen van OVS betreffende de herwaardering van het treinbesturingspersoneel. Om deze reden heeft de OVS een stakingsaanzegging van 48 uur neergelegd voor het treinbesturingspersoneel. Deze zal ingaan op 10 juli 2018 om 3 uur, en eindigen op 12 juli 2018 om 3 uur.
    OVS verzet zich omwille van volgende redenen tegen het herwaarderingsvoorstel dat voor het treinbesturingspersoneel werd geformuleerd:

    • De voorgestelde financiële enveloppe laat geen betekenisvolle en billijke herwaardering toe voor het geheel van het treinbesturingspersoneel;
    • de herwaardering is gelinkt aan nieuwe productiviteitsverhogende maatregelen;
    • wat de niet-financiële aspecten zoals de humanisering van de prestaties en de eindeloopbaanregeling betreft, gaat het engagement niet verder dan vage toezeggingen.

    OVS zal van 10 juli 2018 03:00 tot 12 juli 2018 03:00 op nationaal niveau alle stakingsacties dekken van:

    • alle (eerste) treinbestuurders en hun omkadering van de directie transport, voor alle depots;
    • alle bestuurders rangeringen, technische sectorchefs en ondersectorchefs tractie voor alle werkzetels NMBS van de directie transport.
  • Niet in onze naam!

    De onderhandelingen om het beroep van treinbestuurder te herwaarderen hebben niet tot een resultaat geleid dat breed door het besturingspersoneel wordt gedragen.

    Door het ondertekenen van een akkoord met twee bonden die een minderheid van het besturingspersoneel vertegenwoordigen en zonder dat daarvoor een mandaat van de basis was, heeft de NMBS haar eigen doelstelling, het laten weerkeren van de rust in de bestuurdersdepots, onmogelijk gemaakt. Getuige hiervan de spontane acties die eerder vandaag uitbraken.

    Wij hadden reeds eerder ons woord gegeven dat indien een akkoord zou worden doorgedrukt dat niet op de steun van een duidelijke meerderheid van de bestuurders zou kunnen rekenen, het besturingspersoneel onze volle steun zou genieten om zich hiertegen te verzetten.

    WIJ ZULLEN ONS AAN DEZE BELOFTE HOUDEN.

    Wij zijn momenteel nog in gesprek met een aantal personen en organisaties om de beste strategie te bepalen.

    Wij begrijpen de emoties die oproepen tot onmiddellijke actie, maar het lijkt ons niet verstandig om de strijd onvoorbereid aan te gaan.

    In de loop van het weekend mag u van ons een syndicaal bericht met concrete informatie verwachten.

  • Klacht HR-Rail contractuele tewerkstelling I-TMS – 12u shift!

    Brussel, 6/06/2018

    De Onafhankelijke Vakbond voor Spoorpersoneel heeft kennis genomen van het project van Infrabel om op de seinhuizen op vrijwillige basis prestaties van 12 uur in te voeren. Volgens de infrastructuurbeheerder werd dit plan reeds in 2017 op het Sturingscomité voorgesteld. De OVS werd nooit op de hoogte gebracht van deze intentie.
    Hoewel Infrabel het ontkent en wijst op een vermindering van het aantal woon-werkverplaatsingen voor het personeel, zijn we ervan overtuigd dat dit voorstel enkel en alleen ingegeven wordt door een drang naar verdere besparingen. Aangezien deze lange prestaties de psychosociale druk op het cabinepersoneel nog zullen verhogen en zullen wegen op de veiligheid, is de OVS er volledig tegen gekant.
    In juni zal HR-Rail, op vraag van Infrabel, starten met het aanwerven van contractuele bediendes voor de functie van Traffic Officer, Safety Controller en Traffic Controller. Deze doelstelling gaat in tegen het Statuut van het Personeel, hetwelk enkel voorziet in het aanwerven van statutair personeel, behalve in uitzonderlijke gevallen. Naar onze mening wordt bij deze aanwervingen niet aan deze voorwaarde voldaan. We zullen hieromtrent dan ook klacht indienen bij de directeur generaal van HR-Rail.

    Onderstaand vindt u een kopie van onze brief gericht aan Ann Billau, algemeen directeur van I-TMS.

    Brussel, 4 juni 2018

    Mevrouw de algemeen directeur,

    ROAD SHOW I-TMS

    Tijdens verschillende informatiesessies van “Traffic Management & Services” heeft u de wens uitgedrukt om op vrijwillige basis prestaties van 12 uur in te voeren.
    Het Onafhankelijk Syndicaat voor Spoorwegpersoneel is sterk gekant tegen dit plan dat nefast zal zijn voor het welzijn op het werk en implicaties zal hebben op het gebied van veiligheid. Volgens onze analyse is dit plan door het schrappen van prestaties niet meer dan een besparingsmaatregel.
    We zijn al vaak tussengekomen om de verhoogde psychosociale druk op sommige werkposten aan te klagen, en hebben onze twijfels geuit bij de objectiviteit van verschillende risico-analyses. Het in werking treden van voornoemd plan zal de werklast op verschillende posten opnieuw drastisch doen toenemen.
    Volgens onze informatie verwerpen de arbeidsgeneesheren dit voorstel dan ook volledig.
    Mocht het Nationaal Paritair Comité prestaties van 12 uur goedkeuren, dan zullen we deze beslissing met al de middelen die we nodig achten, bestrijden.

    U heeft eveneens verklaard verplichtend zogenaamde “vlinderdiensten” in te voeren bij het instellen van prestaties van 12 uur. Dit zou echter enkel betrekking hebben op de traffic controllers. Hebben sommige andere diensten in een seinhuis, zoals de sommige “Safety”-posten die tot 14 schermen controleren, dan een te verwaarlozen werklast?
    Het is onbetwistbaar dat al het seinhuispersoneel dat onophoudelijk voor een beeldscherm zit, moet kunnen genieten van pauzes.
    Elke chantage met betrekking tot dit onderwerp is onaanvaardbaar.

    AANWERVING VAN CONTRACTUELE BEDIENDES

    We stellen vast dat op de website “despoorwegenwervenaan.be” contractuele aanwervingen gepland zijn zijn op het volledige net (Team-leader/Traffic Officer – Safety Controller – Traffic Controller)

    TRAFFIC/OFFICER

    Er zullen proeven worden georganiseerd voor Team Leader/Traffic Officer voor de regio’s Brussel (Frans/Nederlands), Charleroi, Bergen en Hasselt. De kandidaten moeten beschikken over een masterdiploma of gelijkgesteldwaardige ervaring (?).
    Volgens ARPS bundel 501 is de functie van Traffic Officer enkel toegankelijk voor verkeersleiders niveau 1 of 2. Om toegelaten te worden tot deze niet-universitaire graden van rang 3, dient het statutair personeel vooraf te slagen in een selectieproef van de tweede groep en een zekere anciëniteit tellen. De graden van verkeersleider niveau 1 en 2 zijn niet toegankelijk langs publieke proeven.
    Blijkbaar wil I-TMS via HR-Rail soliciteren naar aanwervingen bij gebrek aan statutaire kandidaten.
    Deze argumentatie verbaasd ons aangezien:

    1. Er kandidaten zijn voor de volgende selectieproeven van de tweede groep.
    2. Indien er effectief vastgesteld dient te worden dat er onvoldoende laureaten zijn, dan draagt I-TMS hiervoor de volledige verantwoordelijkheid aangezien de proeven onvoldoende zijn afgestemd op de functie. Een Traffic-Officer is in het seinhuis niet verantwoordelijk voor de veiligheid en de stiptheid van het verkeer, terwijl de tests essentieel over deze competenties handelen.
    3. Volgens kandidaten die de eerste proef hebben afgelegd, is er onvoldoende tijd om zich voor te bereiden op de tweede proef.

    Door per functie aan te werven, zoals nu gebeurt voor Team Leaders/Traffic Officers, omzeilt men de statutaire regels teneinde het mogelijk te maken contractueel personeel zonder enige ervaring aan te werven ten nadele van personeel met een lange staat van dienst en veel ervaring. De huidige dienstdoende TO, zijn geschokt door deze situatie. We kunnen ons evenzeer afvragen of het lot van de volgende kandidaten die deelnemen aan de selectieproeven van de tweede groep niet reeds bezegeld is!

    SAFETY CONTROLLER – TRAFFIC CONTROLLER

    De aanwervingen worden georganisseerd voor alle regio’s behalve het District Zuid-Oost (op 31/05/2018).
    Reeds verschillende jaren is er een tekort aan verkeersleiders. Hoewel ze op de hoogte was van deze situatie, is de directie I-TMS, steeds op de rem gaan staan wat aanwervingen betreft. De voorspellingen omtrent de uítstroom waren echter gekend. Infrabel heeft de voorkeur gegeven aan het uitbetalen van duizenden achterstallige dagen in de plaats van statutair personeel aan te werven.
    Door dit personeelsgebrek en de moeilijkheid om voldoende kandidaten aan te trekken, rechtvaardigt I-TMS vandaag het aanwerven van statutair personeel. Wat is de meerwaarde hiervan?
    Zullen zij de eerste zijn die “vrijwillig” 12 uur moeten werken?
    Waarom wordt er niet gewacht op het einde van de examens om een campagne om statutairen aan te werven te starten?

    Het is ons duidelijk dat men door het aanwerven van contractueel personeel, met minder rechten dan statutairen, een ander doel voor ogen heeft dan het opvullen van vacante functies.

    Om deze redenen dienen we een officiële klacht in bij de algemeen directeur van HR-Rail wegens het niet naleven van het Statuut van het Personeel.

    Met de meeste hoogachting,
    In naam van OVS,
    Luc Michel (Getekend)
    Voorzitter

  • En plots mocht de ingehuurde veiligheidsagent het slot draaien

    Op 17 april sloeg het noodlot in Vorst-rijtuigen toe. De veiligheidsagent van securail verantwoordelijk voor het binnen- en buitenlaten van de hoge snelheidstreinen (TGV’s) meldde zich ziek voor de nacht. Een vervanger kon niet gevonden worden.

    De lokale NMBS-leiding had er geen beter idee op gevonden dan een private firma op te bellen om even in springen. Een agent is toch een agent?

    Niet helemaal. Buiten het feit dat er wel degelijk enkele veiligheidshandelingen dienen te gebeuren (er moet telkens een veiligheidsslot gedraaid worden als er een trein moet binnenrijden) kan men zich grote vragen stellen of eender wie uit een private firma wel geschikt is om beveiligingsopdrachten langs het spoor uit te voeren. Vandaag selecteert de NMBS-groep haar personeel op basis van een aantal vereiste competenties en voorziet ze dat personeel een adequate opleiding om het werk uit te voeren. Wanneer zij zou overschakelen op private firma’s, verliest ze haar grip op die zaken en riskeren er ongelukken te gebeuren.

    Ditmaal liep het gelukkig goed af omdat er adequaat werd gereageerd vanuit de werkvloer. De OVS zal echter niet dulden dat de privatisering van securail op zo een slinkse wijze doorgevoerd wordt. Wij volgen dit verder op en komen tussen wanneer nodig.

    Er loopt trouwens wel meer mis wat de beveiliging van Vorst betreft. Volgens één van onze leden is één van de toegangspoorten voor treinstellen lang defect geweest en stond dus gewoon open. En naast het draaikruis met badgelezer dat vanop de personeelsparking toegang geeft tot de terreinen, bevindt zich een slagboom voor het autoverkeer waar voetgangers gewoon over, onder of langs kunnen kruipen. Wat is het nut van veiligheidscontroles in het station als kwaadwillenden zich ook via de werkplaatsen zonder al te veel problemen toegang kunnen verschaffen tot de treinstellen?

  • OVS kreeg meer rechten

    Nadat minister Bellot een wetswijziging doorvoerde waardoor de aangenomen organisaties geen stakingsaanzegging meer mochten neerleggen, en evenmin mochten deelnemen aan de sociale verkiezingen bij het spoor, was men er in regeringskringen van overtuigd dat de klus -het van de syndicale kaart vegen van de aangenomen vakbonden- was geklaard.

    Men scheen te denken dat daar niets tegen te beginnen zou zijn, want de wet is de wet, en moet immers worden gerespecteerd. Dan mag die wet echter niet indruisen tegen de grondwet en tal van Europese en Internationale verdragen en regelgevingen. Daarin zijn de bevoegde minister, gesteund door een legertje juristen die de bewuste wet zowel wat vorm als wat inhoud betreft in de juiste vorm moesten gieten, echter tekort geschoten.

    Als de minister niet zo ijverig zou zijn geweest met proberen de OVS uit te schakelen, dan was er ook geen arrest van het Grondwettelijk Hof geweest en was alles bij het oude gebleven. Minister Bellot heeft echter in zijn eigen voet geschoten en de OVS onderschat. De regering zal er wel niet bij stilgestaan hebben dat klacht zou neergelegd worden bij het Grondwettelijk Hof, het hoogste rechtsorgaan van het land. Een inschattingsfout want de OVS beschikt ook over bekwame advocaten die de “Wet Bellot” binnenste buiten hebben gekeerd en tot de vaststelling zijn gekomen dat de minister zich vergaloppeerd heeft.

    Het arrest van het Grondwettelijk Hof heeft dan ook alle argumenten die door de regering werden aangevoerd om de betwiste artikelen niet te laten vernietigen, van tafel geveegd. Dit betekent dat de OVS wel degelijk stakingsaanzeggingen mag neerleggen, net als vroeger, maar tevens mag meedingen bij de sociale verkiezingen voor het aanduiden van vertegenwoordigers in de diverse comités voor preventie en bescherming op het werk. Daar was de OVS voorheen niet in vertegenwoordigd. De OVS heeft dus wel degelijk meer rechten verkregen in plaats van op een syndicaal zijspoor gezet te worden.

    Zoals Brederode al zei, “Het kan verkeren”.

  • Spontane stiptheidsacties treinbestuurders

    Er wordt weinig vooruitgang geboekt in de gesprekken omtrent de herwaardering van de treinbestuurders. De geformuleerde voorstellen houden nauwelijks een financiële herwaardering in, en er wordt quasi volledig voorbijgegaan aan alle aspecten die ‘werkbaar werk’ en de omkadering betreffen. Daarenboven wordt nog maar eens een productiviteitsverhoging verwacht.

    Uit onvrede met deze trage gang van zaken en om druk te zetten op de onderhandelingen, wordt momenteel opgeroepen onder treinbestuurders om de reglementering zo strikt mogelijk en met zodanige focus op veiligheid toe te passen dat de regelmaat van het verkeer mogelijk in het gedrang komt. Er worden hiertoe zelfs pamfletten verspreid in de depots en achtergelaten in de stuurposten.

    Voor zover we weten is dit geen initiatief van een vakbond, maar van militanten en strijdbare treinbestuurders van alle slag. De OVS begrijpt en erkent de emoties die aanleiding geven tot deze actie. We zullen dan ook niet aanvaarden dat deze bestuurders op enige wijze geviseerd of gesanctioneerd worden, zolang ze binnen het kader van de reglementering handelen.

    Ondertussen herhalen we ons engagement om een stakingsaanzegging in te dienen mocht binnen een redelijke termijn geen akkoord bereikt worden, of mocht de directie een akkoord doordrukken dat voorbijgaat aan de verzuchtingen van het besturingspersoneel.

  • Herwaardering, brief aan de CEO NMBS

    Brussel, 25 04 2018

    Betreft: opwaardering van het beroep van treinbestuurders

    Mevrouw de gedelegeerd bestuurder,

    Enkele maanden geleden werd de treinbestuurders een herwaardering van hun beroep voorgehouden. De voorstellen die hiertoe gedaan werden naar de erkende organisaties toe, blijken echter elke voeling met wat er momenteel leeft onder het besturingspersoneel te missen, en sluiten op geen enkele manier aan op de bundels met voorstellen die door verschillende syndicale organisaties werden overgemaakt. Het mag dan ook niet verbazen dat ze met quasi unanimiteit door het besturingspersoneel worden verworpen.

    Zonder in detail te willen treden of volledig te willen zijn, wensen we vanuit onze basis volgende bedenkingen en pijnpunten over de tot nu toe voorgelegde voorstellen over te maken:

    • De vooropgestelde financiële enveloppe is te klein om een betekenisvolle salarisverhoging te verwezenlijken. Daarenboven wordt vooral uitgegaan van premieverhogingen, hetwelk geen enkele garantie naar de toekomst toe biedt.

    • De voorgestelde premies zijn bovendien van die aard dat ze vooral een voordeel inhouden voor beginnende bestuurders, en er dus eerder op gericht zijn om makkelijker nieuwe bestuurders aan te trekken en te verhinderen dat deze snel na aanwerving andere professionele oorden opzoeken, dan om de huidige generatie bestuurders te herwaarderen.

    • De herwaardering wordt gekoppeld aan verdere productiviteitsverhogende maatregelen. We moeten er niet aan herinneren dat in een recent verleden in deze zin aan het boordpersoneel al verregaande maatregelen werden opgelegd, die nog zeer vers in het geheugen liggen.

    • Op enkele vage toezeggingen na gaan de voorstellen volledig voorbij aan aspecten zoals de garantie op werkzekerheid en loonbehoud -integendeel, nog terwijl de gesprekken liepen werden maatregelen m.b.t. medische en professionele geschiktheid geforceerd-, de pensioenvoorwaarden, de ‘kleutermentaliteit’ en bestraffingscultuur, een consistente reglementering, een humane reeksopbouw en realistische invulling van de diensten, werkbaar werk voor bestuurders op leeftijd, en dergelijke meer. Dat terwijl net door de focus te leggen op deze aspecten de NMBS het verschil zou kunnen maken met de privé.

    • Voorstellen omtrent verpozingslokalen, koffieautomaten en werkinstrumenten zoals jassen en tablets zouden geen plaats mogen hebben in een voorstel tot herwaardering. Dit zijn zaken die per definitie onder de verantwoordelijkheid vallen van de werkgever die geacht wordt het beste voor te hebben met het personeel.

    Ondertussen loopt de spanning op. Vanuit de achterban begint de roep om harde acties om druk te zetten op het overleg steeds luider te klinken, en in verschillende depots zijn bestuurders begonnen met bepaalde elementen uit hun reglementering rigoureus toe te passen, met mogelijke impact op de stiptheid tot gevolg.

    De OVS heeft tot nu toe opgeroepen tot kalmte. Dat neemt echter niet weg dat we de gesprekken op de voet volgen, en elk voorstel tot herwaardering zullen afwegen aan de terechte verzuchtingen van het besturingspersoneel. In die zin lijkt het ons wenselijk dat alle syndicale organisaties bij de gesprekken betrokken worden, zo niet dat minstens de integrale voorstellen tot herwaardering ter studie aan alle syndicale organisaties worden overgemaakt, en dat er desgewenst toelichting bij wordt gegeven.

    De OVS heeft zich in het verleden steeds een verantwoordelijke gesprekspartner getoond. Mocht echter binnen een redelijke termijn geen akkoord bereikt worden, of zou een akkoord worden doorgedrukt dat niet door een meerderheid van het besturingspersoneel wordt gedragen, dan zullen we ons helaas genoodzaakt zien tot een escalatie in de vorm van een stakingsaanzegging.

    Desalnietemin blijven we hopen dat de rede en een pragmatische instelling het zullen winnen van de emotie, en dat dit dossier op korte tijd tot een goed einde gebracht kan worden.

    In afwachting van uw reactie verblijven wij,

    Hoogachtend,

    Joachim Permentier
    Algemeen secretaris OVS
    Voorzitter ad interim

  • Open brief aan leden, niet-leden, groepen en andere vakbonden

    Momenteel worden gesprekken gevoerd met de EO’s omtrent de herwaardering van het beroep van treinbestuurder. Deze gesprekken lopen trager dan verwacht, de geformuleerde voorstellen houden geen substantiële herwaardering in en aan het aspect ‘werkbaar werk’ wordt quasi volledig voorbijgegaan, op enkele vage toezeggingen na. Hierdoor laaien de emoties hoog op, en klinkt de roep om harde actie steeds harder.

    We begrijpen deze emoties, maar emoties zijn zelden een goede raadgever. We zijn er niet van overtuigd dat in dit stadium harde acties van welke organisatie dan ook zullen leiden tot een sneller of beter resulaat. Integendeel. Een mislukte actie van een minderheid van de treinbestuurders vandaag hypothekeert het succes van alle acties die mogelijk in de toekomst nog gevoerd moeten worden.

    We zijn de mening toegedaan dat geen enkele bond deze strijd alleen kan leveren, en dat enkel een breed front over de syndicale grenzen heen, en dat ook groeperingen zoals Belgian Train Driver (BTD) omvat, kan leiden tot een grondige herwaardering. Wat dit dossier betreft zijn er immers geen onoverbrugbare ideologische verschillen, en op lokaal niveau wordt over heel het land reeds constructief samengewerkt door lokale militanten, ongeacht hun syndicale kleur.

    We nodigen alle betrokken organisaties dan ook uit om samen rond de tafel te gaan en een gemeenschappelijke lijst met eisen en breekpunten op te stellen, die als basis kan dienen voor de verdere onderhandelingen, en een gezamenlijk actieplan.

    Betekent dit dat de OVS zich in slaap laat wiegen of niet strijdlustig is? Allerminst! Mocht blijken dat op termijn de onderhandelingen nergens toe leiden, of mocht een ‘akkoord’ worden doorgedrukt dat niet gedragen wordt door een duidelijke meerderheid van het besturingspersoneel, dan zal de OVS wel degelijk haar verantwoordelijkheid opnemen om de hoognodige herwaardering af te dwingen. In die zin werd ook een schrijven aan onze CEO mevr. Dutordoir gericht.